Viceland

Konst, kultur och samhälle...

Magazine som talar om kultur, konst, samhälle och kuriosa.

Extraljus med LED rekommenderas som fordonsbelysning

Om du är ute efter vassa extraljus som ger en bra kastlängd och inte fallerar i första taget så blir det svårt på en liten budget, men det finns undantag. Det mest vanliga idag är att köpa extraljus med led dioder med en watt styrka runt 50W till 60W. Personligen tycker jag 60W är rätt lagom då man egentligen inte behöver så mycket starkare lampor till bilen. Att välja extraljus led före halogen är naturligtvis ett självklart val. Men är led bättre än xenon lampor? Ja det är dom faktiskt men det gäller då att undvika budget lamporna som ger led tekniken ett dåligt rykte. Att extraljus med led inte har bra kastlängd stämmer inte för de dyrare och mer exklusiva lamporna. Det bästa alternativet är att köpa både extraljus och därefter en ljusramp som komplement.

En led ramp är ett perfekt komplement

Många köpare står mellan valet av välja vanliga extraljus eller ljusramp led av naturliga skäl. En ljusramp är snyggare på bilen och lättare att handskas med i många situationer medan extraljus upplevs som lite klumpiga och tar upp mycket plats. Ljusramper ger generellt sätt ett ganska så jämnt ljus på både längden och bredden. Även om man väljer en ljusramp med spot optik så kommer du inte uppnå samma långa räckvidd som du annars hade gjort med extraljus. Det finns som sagt undantag men då gäller det att man går upp flera prisklasser där Rigid och övriga varumärken dominerar. Vill man komma billigt undan och samtidigt få ett användbart ljus på vägen så tycker jag man hellre bör satsa på både extraljus och led ramp i budgetklassen.

13 mar 2017